الجنُّ العاشق هو نوع من أنواع الجان الموجودين فعلًا، وهو أحد أخطر أنواع الجنِّ على الإطلاق، وقد يكون الجنُّ العاشق رجلًا وهو في هذه الحالة يتسلِّط ويحاول المساس بالمرأة من الإنس، وإذا كان الجنِّيُ العاشق أنثى فمن البَدَهيّ أن يكون اهتمامه بالرجال من الإنس.
اسمي *اية* عندي 22 من البحيرة بدرس في كلية اقتصاد جامعة حلوان
وعندي اختين واخ *شيماء* 12سنه و *اسماء* 10سنين و *محمد* 6 سنين
و باقي الاشخاص هتعرفوهم في تسلسل القصه.
-تبدأ حكايتي من وانا صغيرة وانا 13 سنه
كنت بنت شقية شوية و بحب اللعب و التنطيط و كنت مغرورة بجمالي جدا ده بسبب تعبيرات المدح والمعاكسات وغيره
كان فيا داء اني اما ادخل اخد شاور لازم املي البانيو و ادخل و اخد الهاند فري معايا و اي حاجه اشربها او اكلها و افضل قاعده بالساعات جوا
و ده لان بيتنا كان فيه حمامين ف مفيش حدد بيخبط عليا
وكمان كنت دلوعه البيت منكرش ده
و يوم لما اكون عايزة اخلص علي طول بشغل اغاني برا في الاوضة و ادخل اخد شاور و بفضل اغني و ارقص في الحمام
كنت شايفه نفسي احلا واحده وسط صحابي و عيلتي كلها
كبرت وجسمي كان بيكبر و جمالي بيزيد وثقتي فنفسي بتزيد
كنت كل يوم باخد شاو و سعات كمان اخد شاور مرتين في اليوم
مش عارفه بس كنت دايما بحس ان فيه حاجه بتجذبني ناحية الحمام اني افضل جوا كتير.
المهم
بعد كل مرة اخد شاور فيها بطلع ابص فالمرايا و اشوف جسمي وشعري و اتغزل فنفسي و انا برقص قدام المرايا
المرايا الي بقعد قدامها بالساعات يمكن اكتر من الحمام اكتر م بقعد مع اهلي
كانت دايما اعدتي المفضلة قدام المرايا و اتغزل فنفسي و احط ميك اب
كل ما اكون فاضية احط ميك اب و اشغل اغاني و اقفل الباب عليا و ارقص قدام المرايا
وسعات اتجنن و اقلع هدومي و ابص لنفسي فالمرايا و افضل مركزة فجسمي اوي
واقفه في جنينة كلها زرع اسود عامل زي الشوك و عواميد نار مولعه
و شايفه قدامي فستان اسود متعلق فشجرة و الفستان بينقط دم و عامل زي خط دم فالارض لحد ناحيتي و عاملشكل نجمة حواليا
و صوت كلاب ححواليا بس مش بتهو هو لا عارفين انتو صوت الكلاب الطخين ده تحس انها هتفترس حد
كان الصوت من حواليا وانا خايفه
وبدأت اصرخ انا فين انا فين
بلف حوالين نفسي و صوت الكلاب بيعلي و صوت طبل شغال و كلام مش مفهوم
الفستان طاير فالجو جاي ناحيتي و الدم بينقط منه
بصرخ بصرخ بصوت فجاة الفستان اتحط ع وشي
شهقت جامد هييييييييح قومت مخضوضه
انا انا كنت بحلم الحمد لله
باخد نفسي بصعوبه و بنهج
قومت من السرير و خدت هدومي و دخلت الحمام اخد الدش المعتاد
و شغلت موسيقي هادية مرضيتش املي البانيو و اقعد كتير عشان كانت ورايا محاضرات
وانا اصلا مش فالمود وبقالي كتير مبنزلش بس المحاضرات دي مهمه
دخلت و شغلت السخان و الحمام بقي شابوره علي الاخر مبعرفش استحمي غير كده
قلعت هدومي و بترقص مع الموسيقي
بدات اغسل راسي بالشامبو وانا مغمضه عنيا
معرفش ايه الي خلاني افتكر الحلم
لا الكابوس ايوا كابوس
اتخيلته تاني و انا مغمضه عيني بسبب الشامبو
لقيت ايد بتحسس علي جسمي و الموسيقي الي برا بتعلي بطريقه غريبة
انا اتفزعت ووقعت علي الارض و مش شايفه حاجه من الشامبو
بس بس فيه خيال حد اتنفضت من علي الارض و انا بدور علي المية بدأت اغسل
بعد كده المية اتقفلت لوحدها ومكنتش شايفه غير بعين واحده
والخيال حواليا خيال اسود و و
اي ده اي ده اي الدم ده
د دالشامبو طلع دم
طب طب ازاي
صرخت بعلو صوتي و انا ببص فالمرايا و الخيال ورايا و ابص ورايا مش شايفه حد
مسحت وشي بهدومي و خرجت جري من الحمام
لكن
لقيت علي سرير
ايوا هي هي نفس النجمه الي كانت فالحلم لقيتها مرسومة علي السرير بالدم برضه!!!
جريت برا الاوضه
وانا خايفه و مش عارفه اعمل ايه افتكرت اني مش لابسه حاجه و خوفت حد يشوفني كده
مشيت براحه ناحية الاوضه و دخلت ناحية الدولاب و انا عيني علي السرير بس الغريبه مكنش فيه علامة علي السرير
خدت هدومي و كنت خايفه البس فالأوضة
لمحت نفسي فالمرايا
ببص لقيت جسمي من فوق مليان خرابيس
زي متكون ضوافر حد مخربشاني
برقت و اتصدمت و انا مش فاهمه فيه ايه لبست هدومي و انا ايدي و جسمي بيترعشوا
لبست هدومي و شغلت قرءان فالاوضه
حسيت اني هديت شوية ...
قعدت اراجع الي حصل و مش فاهمه
من اول الحلم يمكن كل ده تخيلات او كابوس
قمت بصيت تاني علي السرير ملقتش حاجه دخلت الحمام ملقتش دم بصيت فالمرايا ملقتش حاجه برضه
خرجت قلعت هدومي تاني ملفتش الخرابيش علي جسمي
ايوة اكيد كل ده تهيئات ...لبست هدومي تاني و شغلت الاغاني و وقفت قدام مرايتي تاني و حطيت المكياج و بترقص قدام المرايا و فرحانه بنفسي جدا و بجمالي و جسمي ...
وانا خايفه و مش عارفه اعمل ايه افتكرت اني مش لابسه حاجه و خوفت حد يشوفني كده
مشيت براحه ناحية الاوضه و دخلت ناحية الدولاب و انا عيني علي السرير بس الغريبه مكنش فيه علامة علي السرير
خدت هدومي و كنت خايفه البس فالأوضة
لمحت نفسي فالمرايا
ببص لقيت جسمي من فوق مليان خرابيس
زي متكون ضوافر حد مخربشاني
برقت و اتصدمت و انا مش فاهمه فيه ايه لبست هدومي و انا ايدي و جسمي بيترعشوا
لبست هدومي و شغلت قرءان فالاوضه
حسيت اني هديت شوية ...
قعدت اراجع الي حصل و مش فاهمه
من اول الحلم يمكن كل ده تخيلات او كابوس
قمت بصيت تاني علي السرير ملقتش حاجه دخلت الحمام ملقتش دم بصيت فالمرايا ملقتش حاجه برضه
خرجت قلعت هدومي تاني ملفتش الخرابيش علي جسمي
ايوة اكيد كل ده تهيئات ...لبست هدومي تاني و شغلت الاغاني و وقفت قدام مرايتي تاني و حطيت المكياج و بترقص قدام المرايا و فرحانه بنفسي جدا و بجمالي و جسمي ...
خرجت و قعدنا علي السفرة ناكل بس لاحظت ان اخويا محمد متغير و بصاته ليا متغير ..طب ازاي دا طفل لسه ابو٦سنين
و عنيه زي متكون حاطط كحل اسود و عنيه مبرقه شوية
محطتش فدماغي برضه خلصت اكل و سلمت عليهم و مشيت
ركبت المترو و حمدت ربنا انه كان فاضي ...المكيف عمره م كان فاضي ابدا..ركبت و قعدت و حطيت الهاند فري و بسمع اغاني
بس لاحظت ان فيه حاجه غريبه ان كل م المترو يقف في محطة الباب يتفتح و محدش يدخل
وصلت الجامعه و قابلت صحابي البنات و قعدنا في المدرج و صحابنا الولاد
جم سلموا علي صحباتي و كل ولد بيجي يسلم عليا ايدي متترفعش زي ميكون اتشليت و ايدي مبتتحركش هما استغربوا بس انا خدت الموضوع بهزار.. بس من جوايا مستغربه و مش فاهمه حاجه
قعدنا و كالعادة مبنسمعش للدكتور الي بيشرح وصحابي بيهزروا
بس انا مكنتش مركزة مع صحابي كأن فيه حاجه مخلياني سرحانه و باصه فالسقف و مش عارفه مالي
كل شوية صحابي يسألوني مالك اقولهم مصدعه بس مش اكتر
خلصت المحاضرة قومت و روحت الحمام غسل وشي ووبص فالمرايا لقيت ولد ورايا
اتخضيت و اتفزعت و ببص ورايا ملقيتش حد ببص تاني فالمرايا ملقتش حد دورت في الحمام كله ملقتش حد
غسلت وشي ..و عماله ابص فالمرايا مش لاقيه حد خرجت وانا مش مركزة فحاجه صحابي عمالين يقولولي مالك وانا اقولهم مفيش حاجه ..
فضلنا نتمشي شوية و المعاكسات و القرف فجأة لقيت واحد جاي من ورايا بيحاول يلمسني بس فجاة زي ميكون حد شده وقعه او طار فالجو
ي بصينا كلنا ورانا و الناس اتلمت علي الولد بس بس زي ميكون مات
جه امن الجامعه و خدونا كلنا و راجعوا الكاميرات محدش فاهم حاجه بابا جه و خلص الموضوع ومشيت وانا مش فاهمه ومش عارفه فيه ايه.
روحت البيت و طلعت الاوضه فضلت قاعده علي السرير قدام المرايا و انا ببص فيها وبصص في عيني وانا سرحانه.
زي ميكون كلام بيتكتب علي المرايا
(زوراكي)
قربت من المرايا و ببص علي الاسم الي مكتوب دا
فضلت مركزة شوية و الاسم مش موجود
دخل محمد اخويا و شيماء و اسماء عليا الاوضه
محمد
بصوت اشبه من صوت راجل كبير وصوت طخين : ابعدي عن سيدنا
شيماء
: ابعدي عن سيدنا
اسماء
: ابعدي عن سيدنا
اتفزعت و رجعت لورا من الخضة و من الخوف مش مصدقه الي سامعاه دا
انا
: ف فيه ايه مالكم
محمد شيماء اسماء
في صوت واحد : ابعدي عن سيدنا
خرجوا من الاوضه في صف واحد
ياربي ايه الي بيحصلي دا اكيد كل دا كابوس او حلم
خرجت وراهم بسرعه ملقتهمش
دورت عليهم لقيتهم كلهم في الصاله بيلعبوا مع بعض و نداهولي العب معاهم و كأن مفيش حاجه حصلت
دخلت الحمام عشان اخد دش و انزل تعب اليوم الغريب دا
دخلت و قعدت فالبانيو ورجعت راسي لورا و فضلت مغمضه عيني و سرحانه في كل الي بيحصل
و اذا ب ايد بتحسس علي جسمي كله اتفزعت وقومت بسرعه ببص حواليا مش لاقيه حد النور انطفي عليا فجأة و سمعت صوت طبل و صوت همس كتير قعدت اصرخ اصرخ مفيش فايده حاسه اني اتشليت مش عارفه اخرج من الحمام جسمي اتشل و عقلي وقف عن التفكير نهائي ضربات قلبي سريعه جدا ومش قادرة اخد نفسي صوت الهمس بيعلي و صوت الطبل بيزيد النار ولعت من حواليا وصوت من بعيد (زوراكي زوراكي زوراكي زوراكي)
صرخت بعلو صوتي حاولت ابص علي الباب الي بيولع من النار جريت عليه و فتحته و خرجت من الحمام اترميت علي الارض و انا باخد نفسي بصعوبة قومت لبست بسرعه بيجامة و جريت علي بابا و ماما و انا وشي اصفر من الرعب الي كنت فيه و حكتلهم الي حصل
جم معايا الاوضة و دخلوا الحمام و مكنش فيه اي حاجه خالص مصدقونيش قعدو يهدوني قومت وصرخت فوشهم و حكتلهم كل الي بيحصل بحرقه قلب و عياط
امي قالتلي طب اهدي اهدي ابوكي هيكلم صاحبه و يجي
الشيخ سعيد : هو راجل كبير صاحب بابا بس متدين جدا و بيفهم في امور الحسد و السحر وكل دا
جه عم سعيد و اول م شافني علي الحاله دي قالي تعالي نقعد لوحددنا
قومنا و قعدنا
الشيخ سعيد: اي بقي يست البنات مالك و احكيلي الي حصل معاكي كله
انا حكتله كل الي حصل بس اول م جيبت اسم زوراكي وشه كشر و سكت مرة واحده
قام منغير ميتكلم وخرج
قومت وراهراح ل بابا و ماما
بابا
: خير يحج فيه ايه
الشيخ سعيد
: لا مش خير خالص بنتكم عليها العين
ماما
: عليها العين !! يعني اي يحج
الشيخ سعيد
: يعني بنتكم عروسة ملك الجان
بابا
: انت بتقول ايه يعني ايه دا
الشيخ سعيد
: للاسف دي الحقيقه بنتكم الي عرفته منها انها بتقعد فالحمام بالساعات وكمان بتترقص و تشغل اغاني و تقف قدام المرايا كتير
و مهتمه بنفسها قدام المرايا وتتغزل فجسمها و خصوصا شعرها الطويل
بابا
: طب و دا فيه ايه
الشيخ سعيد
: لا دا غلط جدا و لفتت انتباه الجان مش الانس بس
و مش اي جن دا ملك الجان بس فيه حاجه معوقاه ان ياخد بنتكم لعالمه و هي ان اخواته مش موافقين عشان كده كل م تحصل حاجه لبنتكم و يحاول يقرب منها
هما يعوقوه
بابا
:طب طب الحل ايه
الشيخ سعيد
: هروح مشوار عشر دقايق و هاجي و خلو سورة البقرة و اية الكرسي شغاله فالبيت كله بصوت عالي لحد م اجي
الشيخ سعيد مشي و انا روحت اوضتي وقعدت علي السرير و سرحت فكل الي قاله و انا ببص في المرايا و انا خايفه
سمعت صوت القرءان شغال برا
بس اول م سمعته اعصابي تعبت و اسماء وشيماء ومحمد جم فجأة قدامي علي باب الاوضه و عنيهم كلها كحل اسود و قرة عنيهم بيضه جدا وشكلهم مخيف
والتلاته في صوت واحد ابعدي عن سيدنا ابعدي عن سيدنا ابعدي عن سيدنا
خرجوا من ضهرهم سكاكين و مسكوها و ماشيين ناحيتي في صف واحد و بيرددوا ابعدي عن سيدنا ابعدي عن سيدنا
صرخت يباااااااااااااااباااااااااااااااا يمممممممااااااااااااامممممممماااااااا
جم جري و شافو التلاته داخلين عليا بالسكاكين ابويا جري عليهم ووقعهم وبيحاول ياخد السكاكين منهم بس قاموا بسرعه و لسه هيغرزوا السكاكين في بابا
فجاة سمعنا صوت
ااااااااااااااااااللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللههههه ااااااااااااااااككككككككككككببببببررررررررررررر
الشيخ سعيد ظهر فجأة معرفش منين و التلاته اول مسمعوا التكبيرة رجهو لورا
الشيخ سعيد
ل ابويا : بسرعه هات حبل و كتف الاربعه
انا
: يكتف الاربعه!!! يعني يعني هيكتفني انا كمان
بابا جاب الحبل وربطوا اخواتي و بابا و ماما جم ناحيتها
انا
: ايه ايه هتعملوا ايه لا لا انتو مش هتسمعوا كلام الراجل المجنون دا
وقعت علي الارض و كتفوني بالعافية
انتو بتعملوا ايه بتعملوا ايه
و التلاته شغالين بصوت واحد ابعدي عن سيدنا ابعدي عن سيدنا
الشيخ سعيد جاب ازازة مية و بدأ يقرأ عليها قرءان وطلاسم وكلام مش فهماه
بدا يرش المية دي في الارض دا دا بيرسم النجمة الي شوفتها ايوا هي النجمة
رسمها بعرض الاوضة و شدوا اخواتي فيها و شدوني معاهم وانا بحاول افك نفسي و اخرج من التكتيفه دي مش عارفه
رش من الازازة دي علي اخواتي
اول م رش عليهم
صررررررررررررررررييييييييخ عالي اوي بس صوت طخين جدا مرعب بحرقه و رهبه
امي و ابويا مسكو فبعض من الخوف و انا متكتفه جمبهم و خايفه و بعيط من الخوف و هو بيرش عليهم المية دي و بيقرا اية الكرسي و سورة يس و كلام مش فهماه كتير
بعد كده سكتو
جه عليا و اول م رش المية دي عليا
جسمي كله اتشنج و سخن و صرررررررررخخخخخخخخخخخت حسيت ان صوتي سمع البلد بحالها و فجأة محستش بنفسي خالص كأني مت.
........... من زاوية تانيه للي بيحصلا يه جسمها اتشنج وصرخت و الحنجرة بتاعتها اتخشنت و الشيخ عمال يقول كلام في سره علي الازازة و يرشها علي ايه
و ايه تصرخ اكتر
فجاة اية وقفت و قعت الحبل
بس بس دي مش مش اية دا عفريت لا دا عفريته
فجاة شكلها زي الي فالصورة بالظبط شعرها متنعكش و عنيها ابيضت و وشها كله دم
و الشيخ و الاب و الام خرجوا برا النجمه و ايه مقدرتش تخرج برا الدايرة او النجمة الي رسمها الشيخ
الشيخ : انصرف انصرف بحق لا اله الا الله انصرف
انننننصصصصرررف
ايه وقعت علي الارض علي ركبها و حطت ايديها علي راسها و هي بتصرخ بصوت مخشن و مخيف
زززززززززززززووووووووووووووووووووررررررررررراااااااااااااااااااااااااااااااااااككككككككككككككككيييييييييييييييييييالشيخ بدأ ينزل من مراخيره و عنيه دم و ايه بتتشنج فالارض و بتصرخ
فجأة ايه وقعت علي الارض و جسمها سكت فجأة و الشيخ وقع علي الارض برضه
الاب و الام فوقوا ايه و الشيخ و محمد و اسماء و شيماء
الشيخ بدا يعرف ايه تعمل ايه و غلطها ان مينفعش تفضل تتغزل فجسمها وشعرها بالذات قدام المرايا و مينفعش تقعد فالحمام كتير و لا تترقص فيه
بس صدمهم ان دي مش اخر الحكاية و ان الي حصل ما هو الا ابرة في بحر
و ان زوراكي قاد و قادم اقوي من ذي قبل
وقعت علي الارض و كتفوني بالعافية
انتو بتعملوا ايه بتعملوا ايه
و التلاته شغالين بصوت واحد ابعدي عن سيدنا ابعدي عن سيدنا
الشيخ سعيد جاب ازازة مية و بدأ يقرأ عليها قرءان وطلاسم وكلام مش فهماه
بدا يرش المية دي في الارض دا دا بيرسم النجمة الي شوفتها ايوا هي النجمة
رسمها بعرض الاوضة و شدوا اخواتي فيها و شدوني معاهم وانا بحاول افك نفسي و اخرج من التكتيفه دي مش عارفه
رش من الازازة دي علي اخواتي
اول م رش عليهم
صررررررررررررررررييييييييخ عالي اوي بس صوت طخين جدا مرعب بحرقه و رهبه
امي و ابويا مسكو فبعض من الخوف و انا متكتفه جمبهم و خايفه و بعيط من الخوف و هو بيرش عليهم المية دي و بيقرا اية الكرسي و سورة يس و كلام مش فهماه كتير
بعد كده سكتو
جه عليا و اول م رش المية دي عليا
جسمي كله اتشنج و سخن و صرررررررررخخخخخخخخخخخت حسيت ان صوتي سمع البلد بحالها و فجأة محستش بنفسي خالص كأني مت.
........... من زاوية تانيه للي بيحصلا يه جسمها اتشنج وصرخت و الحنجرة بتاعتها اتخشنت و الشيخ عمال يقول كلام في سره علي الازازة و يرشها علي ايه
و ايه تصرخ اكتر
فجاة اية وقفت و قعت الحبل
بس بس دي مش مش اية دا عفريت لا دا عفريته
فجاة شكلها زي الي فالصورة بالظبط شعرها متنعكش و عنيها ابيضت و وشها كله دم
و الشيخ و الاب و الام خرجوا برا النجمه و ايه مقدرتش تخرج برا الدايرة او النجمة الي رسمها الشيخ
الشيخ : انصرف انصرف بحق لا اله الا الله انصرف
انننننصصصصرررف
ايه وقعت علي الارض علي ركبها و حطت ايديها علي راسها و هي بتصرخ بصوت مخشن و مخيف
زززززززززززززووووووووووووووووووووررررررررررراااااااااااااااااااااااااااااااااااككككككككككككككككيييييييييييييييييييالشيخ بدأ ينزل من مراخيره و عنيه دم و ايه بتتشنج فالارض و بتصرخ
فجأة ايه وقعت علي الارض و جسمها سكت فجأة و الشيخ وقع علي الارض برضه
الاب و الام فوقوا ايه و الشيخ و محمد و اسماء و شيماء
الشيخ بدا يعرف ايه تعمل ايه و غلطها ان مينفعش تفضل تتغزل فجسمها وشعرها بالذات قدام المرايا و مينفعش تقعد فالحمام كتير و لا تترقص فيه
بس صدمهم ان دي مش اخر الحكاية و ان الي حصل ما هو الا ابرة في بحر
و ان زوراكي قاد و قادم اقوي من ذي قبل
حابه بس اعرفكم انهم موجودين حواليكي دلوقتي و الاكيد ان انتي لفتي انتباهم...................... الكاتب/محمد حسن


إرسال تعليق